חינוך הוא זכות אדם

העולם חוגג היום את יום החינוך הבינלאומי ה-4, ומזכיר לנו שחינוך הוא חיוני גם כדי לחלץ אנשים מעוני וגם כדי לשחרר את הפוטנציאל המלא של כל אדם.

על פי סעיף 26 של 'הכרזת האו"ם לכל באי עולם בדבר זכויות האדם' (UDHR), "לכל אדם יש את הזכות לחינוך", ולא משנה מה הרקע, האמונות, הצבע או המין שלו.

תלמידים מנפאל לומדים על זכויות האדם הבסיסיות שלהם, לרבות הזכות לחינוך.

למרות שהאו"ם אימץ את 'ההכרזה לכל באי עולם בדבר זכויות האדם' ב-1948, היום יותר מ-258 מיליון ילדים ובני נוער לא נמצאים בבית-ספר. פחות מ-40 אחוז מהבנות מאפריקה שמדרום לסהרה סיימו חטיבת ביניים (כיתות ו' עד ט'). כ-617 מיליון ילדים ומתבגרים לא יכולים לקרוא או לספור.

בהיעדר מיומנויות אלה, נשללות מהם גם זכויות רבות אחרות כגון תנאי עבודה ושכר הוגנים, ההזדמנות לפרנס את משפחותיהם והידע שהם צריכים לדרוש צדק שווה על פי החוק.

'נוער למען זכויות האדם הבינלאומי' מאמין שחינוך על זכויות האדם הוא המפתח להפיכת הזכות לחינוך וכל 30 זכויות האדם למציאות – כי אלה שמבינים את הזכויות המעוגנות ב-UDHR ידרשו את זכויותיהם וישמרו ויגנו על הזכויות של אחרים. מתנדבי 'נוער למען זכויות האדם' עובדים עם גופים ממשלתיים והחברה האזרחית כדי להפוך את החינוך על זכויות האדם לחובה.

דוגמה אחת של תמיכתם היא קוסטה ריקה, שם לכ-8 אחוז מהילדים אין כל גישה לחינוך ו-65 אחוז מהבנות לא מסיימות את התיכון.

הסטטיסטיקות האלה צונחות כאשר הן מתארות את הילידים של המדינה. בקהילות האלה, 30 אחוז לא יודעים קרוא וכתוב. ובממוצע, ילדים ילידים מקבלים רק 3.6 שנות לימוד.

'נוער למען זכויות האדם', שעובד עם סגן האסיפה המחוקקת של קוסטה ריקה חורחה לואיס פונסקה פונסקה, עזר להשיג אבן דרך חשובה עבור ילדי קוסטה ריקה. מר פונסקה הוביל הצעת חוק לחייב חינוך על זכויות האדם בבתי-ספר ברחבי המדינה, שהפכה לחוק באוגוסט 2021.

"אנחנו מאמינים שתרמנו תרומה גדולה למערכת החינוך של קוסטה ריקה", אמר פונסקה. "נוער למען זכויות האדם הבינלאומי נקט את היוזמה. עכשיו תלמידים צעירים ידעו אילו זכויות יש להם מעצם העובדה שהם בני אדם".

בדצמבר 2011, האסיפה הכללית של האו"ם אימצה את ההחלטה, 'הכרזת האו"ם על חינוך והכשרה על זכויות האדם', שמאשרת מחדש ש-"כל אדם וכל גוף בחברה ישאף לתת הוראה וחינוך כדי לקדם כבוד לזכויות האדם ולחירויות יסוד". והיא קוראת למדינות חברות "להכניס לשימוש חינוך והכשרה על זכויות האדם, כגון דרך השילוב שלהן בבתי-ספר ובתוכניות לימודים של הכשרה".

'נוער למען זכויות האדם הבינלאומי' נותן וידוע לכל הממשלות, המחוקקים, הארגונים הלא ממשלתיים, המחנכים, פעילי זכויות האדם והמתנדבים שפועלים כדי להפוך את החינוך על זכויות האדם למציאות, עם תודה מיוחדת למממנים העיקריים שלו, Church of Scientology הבינלאומי, על כך שהיא מאפשרת להם לספק את החומרים החינוכיים החילוניים שלהם בנושא זכויות האדם ללא תשלום.

למידע נוסף, בקר באתר האינטרנט של 'נוער למען זכויות האדם' ב-www.youthforhumanrights.co.il.

הורד
הורד